We verdelen de leerlingen op De Sprienke op leeftijd in de so afdeling (speciaal onderwijs, leerlingen van 4 jaar tot 12/13 jaar) en de vso afdeling (voortgezet speciaal onderwijs, leerlingen van 12/13 jaar tot maximaal 20 jaar) en vervolgens kijken we op verschillende momenten, samen met de leerling en ouders/verzorgers, naar de best passende leerroute met de uitstroomprofielen dagbesteding, arbeid en vervolgonderwijs.
Instroom jongste leerlingen
Jonge leerlingen worden van 4 tot 6 jaar geplaatst in onze ‘voorbereidende leergroep’. In deze kleutergroep wordt het onderwijs vormgegeven middels projecten en thema’s. De leerlingen worden in deze groep zorgvuldig geobserveerd én voorbereid zodat we samen tot een goed onderbouwde vervolgplaatsing te komen.
Speciaal Onderwijs (4 tot en met 12 jaar)
De leerroute Speciaal Onderwijs (SO) is voor leerlingen in de leeftijdscategorie van 4 t/m 12 jaar. Deze leerroute is onderverdeeld in de uitstroomprofielen Dagbesteding, Arbeid en Vervolgonderwijs. Als een leerling op school komt, maken we een keuze voor een uitstroombestemming. Als later blijkt dat een leerling beter past in een andere uitstroombestemming, dan passen we dat aan.
Uitstroomprofiel Dagbesteding
Deze leerroute biedt onderwijs aan leerlingen waarbij sprake is van een verstandelijke beperking en/of medische problematiek. In de klassen wordt gewerkt met de plancius leerlijnen en ontwikkelingsgerichte activiteiten om toe te werken naar een vorm van belevingsgerichte, taakgerichte of arbeidsmatige dagbesteding. De domeinen waar we aan werken zijn communicatie, sociaal-emotionele ontwikkeling, zelfredzaamheid, taak-spel ontwikkeling en senso-motoriek. Deze leerlingen zijn dagelijks bezig met het vergroten van de zelfredzaamheid en de zelfstandigheid. De uitgewerkte thema’s zorgen ervoor dat de leerlingen de wereld om zich nadrukkelijk ervaren en dat eenvoudige opdrachten kunnen worden uitgevoerd.
Uitstroomprofiel Arbeid
Voor deze leerlingen zijn het ‘leren-leren’, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de zelfstandigheidsbevordering erg belangrijk als voorwaarde voor verdere leerontwikkeling. Daarnaast wordt ook veel tijd en aandacht besteed aan lezen, rekenen en taal. De basis wordt gelegd om later zo goed mogelijk aan een vorm van arbeid in de maatschappij deel te nemen.
Uitstroomprofiel Vervolgonderwijs
Deze leerlingen volgen in het algemeen het programma van het basisonderwijs. Soms is daarbij het tempo aangepast, soms is de inhoud specifiek gemaakt. Voorop staat dat de leerling (later) in principe in staat wordt gesteld om met een diploma vervolgonderwijs de schoolloopbaan af te ronden.
Voortgezet Speciaal Onderwijs (12 tot en met 18 jaar)
De afdeling Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) is voor leerlingen in de leeftijdscategorie van 12/13 jaar tot maximaal 20 jaar. Deze afdeling is onderverdeeld in de uitstroomprofielen Dagbesteding, Arbeid en Vervolgonderwijs. Ruimschoots voordat de leerling de school gaat verlaten wordt met betrokkenen besproken op welke manier de leerlingen de school zal verlaten.
Uitstroomprofiel VSO Dagbesteding
Deze afdeling biedt onderwijs aan leerlingen waarbij sprake is van een verstandelijke beperking en/of medische problematiek. In deze klassen wordt gewerkt met de plancius leerlijnen en ontwikkelingsgerichte activiteiten om toe te werken naar een vorm van belevingsgerichte, taakgerichte of arbeidsmatige dagbesteding. De groepsgrootte is maximaal 8 leerlingen waarbij per leerling aan individuele doelen op een thematische manier wordt gewerkt. De domeinen waar we aan werken zijn communicatie, sociaal-emotionele ontwikkeling, zelfredzaamheid, taak-spel ontwikkeling en senso-motoriek.
Deze leerlingen zijn dagelijks bezig met het vergroten van de zelfredzaamheid en de zelfstandigheid. De geleerde theorie wordt geïntegreerd in de praktijkvakken als; Groen, Techniek, Koken en Verzorging. Uitgewerkte thema’s zorgen ervoor dat de leerlingen de wereld om zich heen nadrukkelijk ervaren en dat eenvoudige opdrachten kunnen worden uitgevoerd. Leerlingen stromen uit naar de uitstroombestemming belevingsgerichte, taakgerichte of arbeidsmatige dagbesteding.
Uitstroomprofiel VSO Arbeid
In deze leerroute nemen de werknemersvaardigheden een steeds belangrijker plaats in. Met andere woorden: Welke vaardigheden heb ik als werknemer later allemaal nodig om mijn werk in het bedrijfsleven, op de zorgboerderij of in beschut werk goed uit te voeren? Al snel worden met de leerlingen allerlei vormen van interne en externe stages opgezet en uitgevoerd.
Uitstroomprofiel VSO Vervolgonderwijs
In deze leerroute staat de uitstroom richting regulier vervolgonderwijs centraal. Onze school wordt met deelcertificaten, een VMBO-diploma of een Entreediploma verlaten. We werken dan ook zeer intensief samen met allerlei vormen van Voortgezet Onderwijs (VO) en Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO). De leerlingen binnen uitstroomprofiel vervolgonderwijs volgen onderwijs in de gespecialiseerde onderwijswijklas (GO!klas). De GO!klas is gesitueerd op Bergweg 14 in Goes in de ruimte van Praktiq, school voor vmbo. De leerlingen in de GO!klas volgen waar mogelijk les in de reguliere klassen van Praktiq. Door deze vormen van samenwerking, waarbij het Samenwerkingsverband Voorgezet Onderwijs Oosterschelderegio een belangrijke partner is, kunnen we onze leerlingen een breed palet aan mogelijkheden met betrekking tot vakken en praktijkonderdelen aanbieden.
Stage
De stage is een zeer belangrijk onderdeel van de vorming van onze leerlingen. Door de stage een centrale plaats te geven in het VSO programma denken wij een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan de deelname van onze leerlingen aan onze maatschappij. We kennen zowel interne als externe stages. Ons team van stagecoördinatoren zorgt ervoor dat stages goed worden afgestemd en ook een goed vervolg krijgen. We beschikken over een breed netwerk van stagelocaties in heel Zeeland. We kunnen dan ook gerust stellen dat we voor iedere leerlingen één of meerdere geschikte stageplaatsen kunnen vinden.
Zeeuwse Stichting Maatwerk (ZSM)
ZSM is een stichting die Zeeuws breed alle Praktijkscholen, alle VSO’s en het MBO (Scalda) met elkaar verbindt. We werken samen om maatschappelijk mogelijkheden voor leerlingen te creëren en om samen te overleggen met gemeenten, UWV en Provincie. Zie: ZSM.NU
ESF en REACT-EU
Ook onze school krijgt dit schooljaar een financiële bijdrage vanuit het Europees Sociaal Fonds en vanuit REACT-EU. Deze subsidies worden bij ons op school ingezet op activiteiten om de stap naar arbeid of vervolgonderwijs optimaal te laten verlopen.
Uitstroom naar Dagbesteding, Arbeid of Vervolgonderwijs
Ruimschoots voordat de leerling de school gaat verlaten bespreken we samen met de leerling, ouders/verzorgers, en Revant op welke manier de leerlingen de school zal verlaten. In samenhang wordt gekeken naar wonen, werken en vrije tijd waarbij er een accent zal liggen op het werken. We stellen daarbij vragen als: Stroomt de leerling uit richting dagbesteding, arbeid of vervolgonderwijs? En wat is daar dan allemaal voor nodig?
Hierbij bieden we ondersteuning aan alle betrokkenen, ook op het gebied van wet- en regelgeving.
Download hier de brochure “Van school naar een passende vervolgplek”
Accenten van de school: kennis, kunst en cultuur en sport
Wij willen dat onze leerlingen zich breed ontwikkelen. Op die manier kunnen zij later over de juiste kennis en vaardigheden beschikken om bijvoorbeeld een vak uit te oefenen.
Hierbij stimuleren we onze leerlingen om zich optimaal te bewegen door middel van sport. Team Bewegen organiseert veel activiteiten, zowel in ons eigen zwembad, de gymzaal, het veelzijdige schoolplein, als buiten de school en in samenwerking met diverse partners.
Kunst en cultuur nemen een belangrijke plaats in op onze school. We stimuleren leerlingen in hun creativiteit en verbeeldingskracht en geven cultuuronderwijs vorm in wekelijks groepsoverstijgende culturele leerateliers. Ook ontvangen we workshopleiders, theatermakers, archeologen, kinderboekenschrijvers en kunstvakdocenten in de klas en gaan de leerlingen op excursie naar het filmhuis, theater en verschillende musea in en buiten Zeeland. Onze cultuurcoördinator stemt het programma af voor de school en zorgt voor subsidies.